2019-09-16, Mija dzień
W ramach akcji ,,Chodzi o życie’’ klub radnych Kocham Gorzów oraz Ruch Miejski Ludzie Dla Miasta złożyli do wojewody lubuskiego pismo w sprawie poprawy bezpieczeństwa pieszych, zwłaszcza na przejściach.
Jak powiedziała prezes Stowarzyszenia Marta Bejnar-Bejnarowicz, podobne pisma otrzymali wojewodowie w kilkunastu innych województwach. W liście skierowanym do wojewody lubuskiego czytamy:
,,Polskie drogi są jednymi z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polsce - aż 74! Jesteśmy na czwartym miejscu od końca w tej niechlubnej statystyce. Dane za pierwsze półrocze tego roku wskazują, że choć liczba wypadków na drogach spada, jednak aż o 12% wzrosła liczba ofiar śmiertelnych! A przecież liczba ofiar względem 2017 r. wzrosła już w ubiegłym roku.
Przerażające jest, że trzeci rok z rzędu – od 2016 r. – rośnie liczba pieszych, którzy stracili życie na przejściach dla pieszych, a zatem w miejscach, które powinny gwarantować im pełne bezpieczeństwo. Zabici na drogach piesi stanowili ponad 28% wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce. To znacznie wyższy odsetek wśród ofiar wypadków niż średnio w UE.
Ujawniony w lipcu br. raport Instytutu Transportu Samochodowego potwierdza, że w miastach, czyli tam, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 50 km/h, aż 85% kierowców dojeżdżających do przejścia dla pieszych przekraczało dopuszczalną prędkość. Z niepokojem odnotowała to również międzynarodowa organizacja dbająca o prawa pieszych – International Federation of Pedestrians.
Musimy położyć kres tym niepotrzebnym tragediom!
Dlatego wraz z innymi ruchami miejskimi i organizacjami społecznymi, zrzeszonymi m.in. w ogólnokrajowej Federacji Piesza Polska, zawiązaliśmy koalicję #ChodziOżycie. Przygotowaliśmy program działań, który zawiera 4 oczywiste postulaty wzorowane na najlepszych europejskich praktykach. Te 4 działania, które od lat leżały na stole, są niezbędne do ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych i zbliżenia się Polski do realizacji wizji zero – gdzie zero jest jedyną możliwą do zaakceptowania liczbą śmiertelnych ofiar wypadków drogowych:
1. Pierwszeństwo dla pieszych – aby, tak jak w państwach zachodniej Europy, pierwszeństwo miał pieszy mający zamiar wejść na przejście, a nie, tak jak jest obecnie, tylko znajdujący się na przejściu.
2. Podwyższenie mandatów za wykroczenia drogowe, plus ich stała waloryzacja oraz powiązanie stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń – od 1997 roku maksymalny mandat wynosi 500 zł (wtedy średnia pensja wynosiła 1100 zł, a teraz to ponad 5000 zł).
3. Obniżenie limitów prędkości – 50 km/h w nocy w obszarze zabudowanym (piesi w nocy nie są bardziej odporni na wypadki).
4. Prawdziwa egzekucja przepisów – wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2000 (teraz jest ich zaledwie ponad 400), co najmniej 300 odcinkowych pomiarów prędkości oraz odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.
Do ich wdrożenia konieczne jest jednak podjęcie działań na szczeblu centralnym. Dlatego apelujemy do Pana, jako przedstawiciela Rady Ministrów w województwie, o pilne wprowadzenie 4 przedstawionych wyżej rozwiązań.
Nie możemy pozostać obojętni, gdy #ChodziOżycie.''
Za nami spotkania dyskusyjne i głosowanie. To kluczowe etapy budżetu obywatelskiego – podczas nich mieszkańcy decydują o tym, które ze zgłoszonych pomysłów zostaną zrealizowane.